Cvičenie – Vieme vyjadriť svoj názor na internete?!

Určené pre žiakov druhého stupňa ZŠ

Inštrukcia :

Rozdeľte deti do skupín (v každej 4-5 žiakov). Dajte im rozstrihané reálne výroky z internetu napríklad vyjadrujúce sa k hudobným interpretom, či športovcom, o ktorých niečo vedia a zaujímajú sa o nich.

Zadanie k úlohe:

„Kto z daných ľudí vyjadruje svoj názor správne? Ktoré výroky podľa vás vyjadrujú názor a ktoré sú hejty? Rozdeľte ich na tieto dve skupiny a keď to budete mať, budeme o tom diskutovať.“

Zámerne žiakov nedáme indície, chceme aby diskutovali vo svojej skupine, zamysleli sa nad tým najskôr sami. Po tom, ako to majú si môžu skupinky porovnávať svoje rozdelenie, diskutovať, učiteľ vstupuje a usmerňuje diskusiu, poskytuje relevantné informácie.

Otázky k úlohe:

  • Aký je rozdiel medzi vyjadrením názoru a hejtovaním?
  • Čo je to konštruktívna kritika? Nachádza sa tu výrok, ktorý kritizuje konštruktívne?
  • Všimnite si, ktoré výroky sa viažu na produkt interpreta (pieseň) a ktoré hovoria o jeho osobe.
  • Čo je to „ja výrok“? čo obsahuje? („mne sa to…“, „ja si myslím…“, „mne to príde…“, „podľa mňa…“)
  • Už ste sa stretli osobne s hejtovaním na internete? Ako ste zareagovali?

Pomôcky k úlohe (výroky):

1. „si prostitútka, v skutku ohavná, už sa nikdy neukazuj“
2. „ako pre mňa osobne je táto pesnička celkom v pohode, ale nič extra, vyzerá dobre, melódia je priemer, text je primitívny, je to ok, dá sa to počúvať“
3. „podľa mňa pekná pesnička, často ju počúvam, dobre sa na ňu tancuje“
4. „každé slová spievajú spolu, celé vety, znie to rušivo, lepšie by bolo keby si nabudúce dopĺňali hlasy“
5. „trápne ako vždy, hanba“
6. „príde mi to ako nič nové a odfláknuté, pre mňa nezaujímavé“
7. „pesnička je fajn, ale klip mohol byť lepší“
8. „odpusťte mi laickú kritiku, ale toto podľa mňa nie je hudba, toto je len náhodná kompilácia tónov a primitívny text“
9. „si tučná, zmachlená ako kraslica a zadok máš väčší ako moja obrazovka“.
10. „štetka“
11. „nepáči sa mi to.“
12. „ty sa radšej schovaj do nejakej diery a už z nej nikdy nevylez“
13. „rakovina hudby, takýto odpad by som nepustil ani môjmu psovi“
14. „už ti tam chýba iba klaun a šimpanz a budete úplná rodinka“
15. „je to hnus.“
16. „si psychopat“
17. „ako je to celkom v pohode, ale niečo mi tam chýba… rytmus je ok, ale akoby to bolo od začiatku do konca to isté, chýba mi tam gradácia…“
(1,5,9,10,12,13,14,15,16 nie sú vhodným vyjadrením názoru)

 

Poznámka pre učiteľa:

Hejtovanie (z anglického „hate“) znamená nenávisť, odpor. Pomenovaním hejty sa označujú nenávistné komentáre, obrázky či výroky šírené na internete. Hejtovanie nie je vyjadrenie názoru a nepatrí do slobody prejavu, keďže zasahuje do iných ľudských práv ako napr. práva na dôstojnosť, česť a dobré meno.
Deštruktívna kritika – má za cieľ ničiť, často nelogicky. Zameriava sa na minulosť, nerieši problém, zraňuje, vyvoláva v ľuďoch pocit, že sú nemožní.
Konštruktívna kritika – má za cieľ zlepšiť, pomôcť k zamysleniu, má logické zdôvodnenie. Zameriava sa na budúcnosť, nabáda k zmene.

Zdieľajte tento článok

Stiahnite si cvičenie ako .pdf

Odporúčané články

10 zásad pre dobré „technologické rodičovstvo“
Rodičia aj deti trávia na internete v dnešnej dobe pomerne veľa času. Naučte svoje deti objavovať internet bezpečne a osvojte si spoločne 10 zásad pre dobré technologické rodičovstvo.
Hrajte sa spolu s deťmi

Kooperatívne hry, ktoré môže hrať rodič s dieťaťom.

Deti na sociálnych sieťach – odporúčania pre rodičov

8 odporúčaní pre rodičov, ktorí púšťajú deti na sociálne siete.