Vedeli ste?

Chcete vedieť, ako ovplyvnil život vašich detí virtuálny svet a moderné komunikačné prostriedky? Myslíte si, že sa s vašimi deťmi dostatočne rozprávate o internete, mobiloch a televízii? Prinášame vám výsledky z exkluzívneho prieskumu, ktorý pre Orange Slovensko realizovala agentúra 2muse v rokoch 2012 a 2016.

 

Mobil

  • Každý ročník z generácie Z dostáva svoj prvý mobil skôr ako ten predošlý ročník. Zatiaľ čo v roku 2012 malo v 6-tich rokoch mobil len 13% detí, dnes už je to 70%.
  • V 10-tich rokoch už majú vlastný mobilný telefón s pripojením na internet takmer všetky deti. Len 5% detí má iný telefón ako smartfón.

 

Internet

  • Vek detí, ktoré majú prístup k internetu, neustále klesá. Viac ako štvrtina detí vo veku 6-9 rokov je na internete každý deň. Každé druhé dieťa v tomto veku je tam zakaždým viac ako hodinu. Podobné správanie vidia dve tretiny z nich u svojich rodičov, ktorí trávia na internete doma – mimo práce, tiež viac ako hodinu. 
  • Staršie deti, 9-ročné, už sú na internete takmer trikrát dlhšie.
  • U 15-ročných už je na internete 7 hodín a viac 15% z nich.
  • Väčšina tínedžerov je denne na SOCIÁLNYCH SIEŤACH. Už v nízkom veku sú deti na Facebooku, medzi 8 až 9 ročnými, každé štvrté dieťa. Aktívna je však len menej ako polovica. Najčastejšie deti len pasívne „lajkujú“ čo sa im páči. No každé desiate už uverejňuje fotky, alebo videá, ktoré urobilo. Využívanie sociálnych sietí rastie s vekom, v 12. roku je to už 72% detí. Po 13. roku majú profil na Facebooku takmer všetky deti.

Pozeranie videí

je jedna z najčastejších aktivít detí do 10 rokov na internete, pozerajú takmer všetky, rozdiel je iba vo frekvencii. So stúpajúcim vekom rastie popularita Youtuberov, herných videí a DIY (urob si sám).

Hranie hier

patrí medzi najčastejšie aktivity na internete. Každé štvrté 6-ročné dieťa sa hrá každý deň. Aj drvivá väčšina tínedžerov stále hráva hry, a to hlavne na mobile. Tretina sa zahrá každý deň. Štvrtina rodičov hodnotí túto aktivitu skôr zle. Máloktorí si uvedomili možnosť dieťa takto vzdelávať alebo rozvíjať.

 

Vzdelanie a rozvoj

  • Aj vďaka aktivitám na internete sa deti vedia rozvíjať a naučiť sa nové veci. Vhodne vybranými hrami sa vedia zlepšiť v logickom či strategickom myslení, alebo sa učia cudzí jazyk. Mnohé z detí udávajú, že okrem zadaní do školy sa učia z internetu aj iné veci, napr. v oblastiach svojho záujmu.  Pre tretinu oslovených detí je internet nenahraditeľným zdrojom informácií.
  • Takmer polovica z detí, využíva internet pre vzdelávanie na týždennej báze. Polovica ho využíva aj pre svoje krúžky a mnohé aj na učenie sa cudzích jazykov (prekladače, slovníky). Populárne sú na internete aj rôzne (prípravné ale aj iné) testy ako aj iné pomôcky na doučovanie sa.
  • Len štvrtina rodičov hovorí, že svojim deťom pomáha s výberom e-hier, a len každý desiaty rodič pravidelne aj s tvorbou digitálnych obsahov.
  • O zmysluplných hrách a technológiách informuje stránka Vĺčatá.sk.

 

Úloha rodičov

  • Rodičia najviac pomáhajú deťom využívať digitálne technológie v súvislosti so školou. Najmenej sa rodičia venujú svojim deťom v oblasti digitálnej tvorby (publikovanie príspevkov, natáčanie videí, kreslení  a podobne). Digitálna priepasť medzi deťmi a typickými rodičmi rastie aj s vekom rodičov.
  • Negatívny dopad využívania digitálnych technológií deťmi rastie s vekom detí, podľa „diagnostikovania“ rodičov. Najväčším problémom je odďaľovanie povinností a závislosť na digitálnych aktivitách. Negatíva ale už nie sú len rizikom, ale môžu spôsobiť deťom diagnózy, v psychosociálnom aj zdravotnom význame. 
  • Až 81 % detí (8- až 11-ročné) potvrdilo, že rodičia sa s nimi rozprávajú o tom, s kým telefonujú, posielajú si SMS, komunikujú na internete. Pri starších deťoch (12- až 15-ročné) je to už len 71 %. Dve tretiny rodičov uviedlo, že vedia, ako u detí kontrolovať používanie mobilu či internetu. Len veľmi málo rodičov to však skutočne robí.
  • Napriek tomu len tretina rodičov vníma využívanie digitálnych technológií deťmi ako problém natoľko, že vyhľadáva informácie o vhodnom využívaní mobilu, tabletu, počítača a internetu deťmi.

 

Každodenné používanie

  • Výdavky za mobilný telefón detí sa stali súčasťou rodinného rozpočtu – deti naň minú okolo 10 € mesačne. Čoraz viac rodičov určuje, koľko môže dieťa utratiť na mobil. Kým v roku 2008 to bolo 74 % rodičov, o 4 roky neskôr o tejto sume rozhodovalo už 81 % rodičov.
  • Deti chcú najnovšie modely mobilov, vysnívaný je „dotykáč“.
  • Pre dnešné deti je bežné mať internetovú identitu. Je pre ne súčasťou ich vlastnej identity.

Zdieľajte tento článok

Odporúčané články

10 zásad pre dobré „technologické rodičovstvo“
Rodičia aj deti trávia na internete v dnešnej dobe pomerne veľa času. Naučte svoje deti objavovať internet bezpečne a osvojte si spoločne 10 zásad pre dobré technologické rodičovstvo.
Hrajte sa spolu s deťmi

Kooperatívne hry, ktoré môže hrať rodič s dieťaťom.

Deti na sociálnych sieťach – odporúčania pre rodičov

8 odporúčaní pre rodičov, ktorí púšťajú deti na sociálne siete.